Alla inlägg den 10 juni 2011

Av Annelie - 10 juni 2011 11:40

Den frågan svarar jag inte på! Kan bara säga att om någon är snäll och parkerar en bil med AC i på gården då sitter jag gärna i den, med AC:n på.


Jag glömde skriva ner att min rara doktor från Umeå ringde igår, han ville bara kolla läget och fråga om det skett någon förändring. Han vet ju med sig att PAH-patienter har det tungt både när det är varmt och kallt, med andra ord undrade han om jag klarar upp situationen och det gör jag. Men visst är det jobbigt och hjärtat jobbar hårt, någon liten svimningskänsla infinner sig då och då.

Han berättade att mitt hjärta inte är lika ansträngt som tidigare, det har blivit något mindre belastat. Detta beror troligen på att jag accepterat och förstår min sjukdom mer, vill mena att jag vet vad jag orkar och inte orkar och på det sättet så blir belastningen mindre. Kommer känslan dålig rytm så sätter jag mig ner eller stannar upp ett tag!

En annan orsak kan vara att det finns verksamma ämnen i sockerpillret, tror inte...


PAH är en förkortning av pulmonell arteriell hypertension,

 som betyder förhöjt blodtryck i lungkretsloppet.

Enkelt uttryckt innebär sjukdomen att lungornas blodkärl blir för trånga,

 bland annat på grund av för hög koncentration av ämnet endotelin i blodet.

Följden blir att blodtrycket i lungorna höjs,

 eftersom blodet måste pressa sig fram genom allt trängre kärl.

 Hjärtat måste då arbeta hårdare,

blodtrycket stiger och ärrvävnad bildas i kärlväggarna,

som i sin tur ökar blodtrycket ännu mer.

Successivt försämras hjärtats pumpförmåga vilket leder till andfåddhet, trötthet och försämrad kondition.


En enkel förklaring till er som frågat!

  



Ohh fantastiska syster dotter! Har precis avslutat ett samtal med henne i vilket hon erbjuder oss att bytlåna bil ett par veckor, hennes har AC! Snällt av henne! Hon menar - jag är ändå ny opererad och sjukskriven så jag är inte på "rull" speciellt ofta. Så i och med att den bara står så använd den i stället...

Kramar till henne!


Om det finns någon frivillig människa med så där 3 000 kr över

så kan den människan köpa mig en portabel AC tycker jag...

   



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Min familj


Ovido - Quiz & Flashcards