Alla inlägg den 12 april 2011

Av Annelie - 12 april 2011 12:26

Goddag alla mina anhängare :)

Blommor till er!


Det är kul när människor vill läsa allt dravel som jag skriver fast det sällan är något speciellt oftast och alltid handlar det om mig och min familj. Men jag tycker att det det är roligt att skriva någon rad då och då, kanske beror det på att jag aldrig skrev dagbok som ung!


Min fundering idag är ska det bli vågrät eller lodrät randigt i köket? Faktiskt är det lite läckert att vara lite modern och då blir det vågrät, eller? Men då är frågan ska det vara breda eller tunna ränder? Ska vi blanda in någon färg eller hålla oss neutrala? Aftonbladet eller Expressen?


http://www.borastapeter.se


En sida som en kär vän tipsade om, riktigt kul faktiskt. Man kan provtapetsera och dona på, man får ett annat intryck av hur en tapet ser ut på en hel vägg istället för att bara se en bit eller en våd.


Ett tips till alla kaffe älskare,

så här slipper du fläckar på tänderna!


Och till sist en liten kommentar om min skitsjuka - ingen förändring och det är "faan" så trist. Tycker nog att det kunde bli något lättare och enklare livet, men å andra sidan så ...


Vad händer i kroppen?

Vid PAH är koncentrationen av ett ämne som heter endotelin för hög i blodet. Den höga koncentrationen av endotelin leder bland annat till att de små blodkärlen i lungorna drar ihop sig. Blodet får svårare att nå ut i lungorna. Hjärtat försöker kompensera detta genom att pumpa allt hårdare. Trycket stiger ytterligare och så småningom bildas ärrvävnad i kärlväggarna, som i sin tur ökar blodtrycket ännu mer.

Endotelin är ett protein som utsöndras från endotelet, de celler som täcker blodkärlens insida. Endotelin är ett av de starkaste kärlsammandragande ämnen som man känner till. Vid PAH är endotelin nivåerna onormalt höga. Kärlen dras samman, deras diameter minskar och blodtrycket rusar i höjden.

 
Jag uppdaterade mig själv och andra som  undrar!  
 
  
Det är nära nu...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Min familj


Ovido - Quiz & Flashcards