Alla inlägg under oktober 2010

Av Annelie - 11 oktober 2010 11:31

Ibland så känns det som att jag bara pratar om mig själv, så detta bloggandet gör ju faktiskt att jag får skriva av mig och "jaga" hur mycket som helst. Eller hur? Jag är sjuk, jag är trött, jag är less, jag har gjort, jag vill, jag ska... och sist men inte alls oviktigt - jag vill bli friskare! Släkt, vänner och kamrater får alltså allt detta tjat över sig i princip varje gång vi pratas eller träffas, måste nog lära mig att andra också vill få en syl i vädret. Men jag tror inte att jag brukar vara så här ego, det har väl att göra med att när man får en sådan SKIT SJUKDOM som jag fått så är pratandet en slags terapi. PAH (pulmonell arteriell hypertension) är ingen sjukdom som man ens önskar sin värsta fiende...


Det finns två former av sjukdomen

  • Sekundär PAH uppstår som en följd av någon annan sjukdom. Varje år insjuknar upp till 200 personer i Sverige.
  • Idiopatisk PAH (iPAH), den andra sjukdomsformen, är ovanlig och drabbar mellan 10 och 20 svenskar per år. Vad som utlöser den är inte ännu känt.

Och eftersom jag är jag så har jag ju naturligt vis iPAH...


Nog om "sjukajag" för denna gång! Åter till livet!  Dom har hotat med snö idag åtminstonde i fjällen, här är det väl lite tidigt ännu. Jag har inte varit ute men det känns som om det är ganska så kallt idag, våran termometer har gett upp! Men höja värmen i holken det ska jag!


 Visa information

Kram på er i höst vädret!


Av Annelie - 10 oktober 2010 14:35

Igår åt vi middag hos Lena och Kenneth, vi vart bjudna på tacos och det var kanon gott. Vi stannade och såg hockeyn och Luleå vann igen, härligt men få se hur länge det varar svackor kommer förr eller senare. Jag fick en jätte gullig sjal av Lena den är röd med silverhjärtan i fransarna   


Idag mår jag inte speciellt bra, började med en hostattack tills jag spydde, ont i huvudet sovit i stort sett ända fram till nu. Vet inte om jag hann att smälta morgontabletterna eller om dom också kom upp... Jag tycker personligen att jag borde vara befriad från förkylningar och dylikt!


Nu ska jag återgå till ryggläge

Av Annelie - 9 oktober 2010 10:48

Underbara helg, det är så skönt att kliva upp på morgonen när gubben är hemma. Det känns tryggt, han fick tom tvätta håret åt mig. HAN ÄR FANTASTISK!!

Av Annelie - 8 oktober 2010 11:20

Nu är det helg snart, jag kallar det helg redan när gubben kommer hem på fredagen. Varför vänta tills på lördag?


Anki och Neo (gyllenehunden) har precis varit här och fått sig en kopp kaffe och ett hårdbröd. Ett trevligt avbrott! Nu funderar jag på att gå över gården till Teija och surra bort en stund. Men jag tror att jag måste sova en stund först!


PAH - Trött, tröttare än tröttast... vet inte om det har direkt med sjukdomen att göra, det kan ju vara så enkelt att det bara handlar om förkylningen. Blod/järn värdet är också ett hett tips för det var inte så bra!

 

Nu ska jag inte hitta på att skriva om något annat dravel, för jag tänker sova lunch en liten stund...

Av Annelie - 7 oktober 2010 13:36

Ja ibland funderar man ju! Frukost kl 13.00 Jo, jo det finns förklaringar till att sova länge men så länge... visar det kanske att man är tonåring/ungdom ännu? Inte till årsringarna men kanske till sättet och tänket!   Min förklaring till sovmorgonen är förkylning och hosta, plus Umeå svängen. Jag blir så uttröttad av svängarna till NUS (norrbottensuniversitetssjukhus), inte för att det är jobbiga undersökningar men det är ändå slitsamt. Bara att sova borta och att åka bil i flera timmar är jäv...t jobbigt för mig.


Det finns egentligen inte så mycket att säga om Umeå denna gång,  blodprover, graviditetstest, syster och doktors samtal! Skall fortsätta med fågelfröna (placebon) i fyra veckor till och sen får jag byta till riktiga tabletter om jag nu inte blir sämre innan dess eller att jag rent av en morgon orkar dansa på bordet. Vi diskuterade svimmningarna och förkylningen! Svimningarna funderar han på och förkylningen fick jag medicin emot!


Min lillpojke är lika förkyld som jag tyvärr, han var tvungen att tacka nej till jobb idag. Trist!

Min storpojk är på väg hit med sin familj, det känns som att det var länge sen men det är ju bara några dagar.

Min gubbe jobbar som vanligt, men han slutar tidigt!   


Idag blir en låg dag, av någon anledning så blir jag så deppig och låg efter NUS besöken. Det har väl med att när man är där är sjukdomen (PAH) så nära och när jag är hemma förtränger jag den så gott det går.


Det är tur att imorgon är en annan dag...



Av Annelie - 6 oktober 2010 19:14

Skönt att vara hemma! Som ordspråket säger borta bra men hemma bäst! Det känns alltid som att jag varit borta i evigheter när jag varit i Umeå, men det vart inte ens 24 timmar...


Jag skirver mer imorgon orkar inte idag, trött som bara den!

Av Annelie - 4 oktober 2010 18:05

Har precis bokat taxi till Umeå, vi åker kl 17.30 imorgon.


Ice har hållit mig vaken inatt! Den lille vännen mådde inte så bra, feber, ena ögat igen svullet och läppen säkert 2 cm tjock. Men nog är det otroligt, dom viftar på svansen ändå. Jens har varit till veterinären med honom och fått konstaterat att det är en allergiskreaktion på något, han fick i alla fall en spruta.


Förkylningen är inte speciellt mycke bättre, hostar, nyser och allt som hör till. Ser INTE fram emot 6 minuters gångtestet, det är nog jobbigt utan förkylning.


Svärmor kom hit med färdig middag, ohh hon är fantastisk. Det blev lasagne och den gör hon otroligt bra. Imogon ska Lelle bjuda Karin och Jan på middag innan vi åker till Umeå. Det kommer att bli kassler i smördeg och potatismos. Kanon gott brukar det vara...


Hörs...


Av Annelie - 3 oktober 2010 16:20

Rackarns förkylnign den har tagit mig med hull och hår, har f..n inte varit sjuk sen jag blev sjuk! Så detta behövdes inte! Mest med tanke på att jag ska till Umeå, inte kul att åka iväg med väskan full med alvedon.


Vi fuskade med middagen idag, hemkört blev det! Nu saknas bara en godispåse, jag har inte fått något lördagsgodis ännu, gnäll inte ni har säkert druckit en pilsner eller ett glas vin och det är erat lördagsgodis...


Så det så!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Min familj


Ovido - Quiz & Flashcards