Alla inlägg under september 2010

Av Annelie - 18 september 2010 10:34

Känns så!


PAH - Börjar vara ganska övertygad om att det bara var hjärnspökena som busa med mig förra veckan. Jag tror att jag fått placebon för nu har jag ökat dosen och inte märker jag någon skillnad.   

 

Överskriften lyx står för att jag har fått en riktigt lång helg, gubben min är sjuk, det är ju inte så kul men att få ha han hemma några dagar extra gör inte ont. Dagarna blir liksom mer värdefulla även om han ligger i soffan.

 

Igår var vi och gjorde våran "samhälleliga" rättighet, alltså är valet avklarat för denna gång. Hoppas bara att det hjälpte, men jag tycker att det ser mörkt ut!

 

Fredagen vart verkligen lugn och tam, soffläge istort sett hela dagen. På kvällen vart det film tillsammans med Anki, en blodig skit film med Dolph Lundgren.

 

Hockeykväll - Ja få se nu om LHF orkar med mötet med Skellefteå ikväll. Jag ska då tippa 5-2 för det tror jag på!Luleå Hockey - Norrbottnisk kämpaglöd

 

GLÖM INTE ATT RÖSTA!!

IN I VALBÅSEN MED ER!! 

 

Kram...

 

 

 

Av Annelie - 17 september 2010 09:46

Vilken dag...


PAH - Placebo????


Dagen började med ett SMS klockan 06.00 från Anders (son) Tibblin med grattis hälsningar, tur för honom att jag faktiskt var vaken. Efter någon timmme när jag klev upp och hade duchat hörde jag någon i köket... min man hade lämnat sin post och kom hem, febrig, förkyld och allmänt kallsvettig. Strax efter honom kom svärmor som tyckte att det skulle dammsugas i sängkammaren innan arbetsterapeften kom. Hon är en stor favorit och en fantastisk människa, om jag har hälften av hennes energi när jag är 76 år ska jag skratta mig lycklig.


Sen kom Karin och Jan med tårta eftersom jag tårtvägrade, orkade helt enkelt inte göra någon. Medans dom var här kom Helena (badtanten) med lunch, en fantastiskt god sallad. Mamma och pappa klev in i hallen och grattade mig, men dom vände direkt. Svärfar tittade in och fick sig en bit tårta! Maria arbetsterapeften kom och fixade till "hissen" till sängen!


Under denna del av dagen hann även min doktor ringa och som jag tidigare skrivit blev det att höja dosen på tabletterna. Vi pratade även om hur jag mår och om jag reagerat på medicinen. Mai från Umeå som också har PAH och är med i samma studie ringde och hon känner sig mycke bättre men har även fått alla biverkningar, bla illamående, ledvärk, huvudvärk, diarre och ont i käkarna.


Efter allt detta vart det soffläge för att orka med hockeykväll på tv:n och vi blev några stycken   . Lelle, jag, familjen G, Max, Dennis, Per, Tobbe, Tom, Kim, Tibbe, A-L, Lasse, Terese, Vera, Helena, Pierre, Izze och Anki som bara slängde in en kram, blev kanske lite väl mycke folk men va tusan det var ju Luleås första match för säsongen.  F...n vad kul att säsongen har startat och så bra, Luleå vann med 3-1 mot Södertälje.


Direkt efter det blev det ZZZzzzz....


Idag blir det bara en slö dag, ska inte göra något speciellt (som om jag nu brukar det). Men med andra ord latare än latast ska jag vara!


Kramar....

Av Annelie - 15 september 2010 13:42

Tror inte!


PAH - Överskriften säger allt! Som sagt ingen skillnad från igår, totalt sett kanske något bättre.

 

Arbetsterapeften kommer imorgon hon hade inte tid före det!

 

Pah sköterskan ringde och kollade läget igår, dom är så fantastiskt bra att ha och göra med. Man känner sig varken utelämnad, besvärlig eller bortglömd, bara ett sådant samtal blir man glad över. Det känns som att dom bryr sig om en! Imorgon ringer läkaren dels kommer han att dosera upp tabletterna och då även kolla hur jag mår och vad jag känner. 

 

Just nu inväntar jag familjen G (hädanefter omnämns Jens, Sandra och Adam så), vi ska till svärmor Anna-Nora och svärfar Ivar på middag, det blir hemmagjord pizza och den brukar var fantastiskt god. När vi då pratar om svärmor så är hon en riktig pärla, hon har putsat våra köksfönster och satt upp nya gardiner åt oss. Min man gör allt utom fönstervård, nog för att han skulle gjort det om det var tvunget, men han tar chansen att slippa just det om han kan.

 

Kram till alla...

Av Annelie - 14 september 2010 11:28

Återigen undrar jag...


PAH - Mådde skit dåligt igår eftermiddag/kväll, vet inte varför och det behöver inte bero på medicinen. Men min undran är om det är mina hjärnspöken som har gjort så att jag tycker att jag mår bättre! Den där filuren ovanför axlarna kan ställa till med mycke och det är inte alltid lätt att avgöra vad som är rätt och fel. Idag är jag lite illamående och har svårt att få i mig något!

 


Förövrigt händer det inte speciellt mycke, jag inväntar arbetsterapeften som skall installera en "framgavelhiss" till sängen. Alltså en insats till sängen som vickar upp huvud och överkropp, en enklare modell av motordrivensäng, ställbarsäng jag vet inte riktigt vad det heter.

 

Nå från det ena till det andra så ska det bli fantastiskt kul nu när hockey och basket säsongerna sätter igång. Hoppas bara att jag kan ta mig på Lulebaskets matcher, hockeyn kan jag ju se hemma.

 

Annars går väl allt sin gilla gång, väggarna ser likadana ut idag som igår! Längtar till lilla gubben slutar, han är GENOM GO! Det är bara så att jag hade inte fixat detta utan honom, det finns bara en Lennart Sandman och han är inte ledig! KOM IHÅG DET   

 

Nu ska jag förbereda middagen, det blir potatismos och hårdstekt, tunnskivad fläskkarre´. Det blir nog bra det!

 

Vinke, vink...

 

 

Av Annelie - 13 september 2010 13:53

Undra om jag ropade för tidigt!


PAH - Vad vet man egentligen? Nej nu ska jag inte vara negativ, jag har blivit bättre men i mina ögon vill jag se större resultat. Trodde väl ett tag att jag skulle se skillnad från dag till dag, men som sagt en dag i taget. Det har inte dykt upp några biverkningar ännu och det är ju bra!

 

Mamma och pappa har svängt in på gården och gjort min dag lite kortare, dom kom med lite fisk och surrade en stund.

 

Hej då nu blir det kaffe hos grannen....

Av Annelie - 12 september 2010 17:28

Bara...


PAH - Tycker väl fortfarande att det är bättre, men det var lite tyngre igårkväll. Känns som att jag skulle vilja öka tablett dosen utan att doktorn har sagt det, men jag får väl hålla mig till på torsdag. Jag ska upp i en dos med 8 tabletter morgon och kväll om min kropp tål det, nu äter jag 2 om dagen. Några biverkningar har jag inte sett eller kännt röken av "ännu".

 

Boden svängen var lugn, harmonisk och trevlig, alltså precis vad jag väntade mig.

 

Kram till alla som stöttar mig,

läser min blogg och

skriver inlägg i den!

   

 

Syns...

Av Annelie - 11 september 2010 10:18

PAH - Tro det eller ej! Antingen tror jag själv för mycke eller så är det bara så att jag fick medicin och inte placebon. Tyckte redan igårkväll att det kändes lättare, men jag tänker inte ropa hurra ännu! Det har inte dykt upp några biverkningar, varken rodnader eller magproblem. En dag i taget...

 

Idag ska vi en sväng till Boden, Janne fyller år imorgon. Varför idag ? Jo det är väl den där förbaskade bastun  ! Nåja det blir väl lika trevligt som vanligt med middag, tårta och en massa surr.

 

När vi var till Umeå så fick vi åka taxi från dörr till dörr, nerresan gick fort och säkert men i en väldigt oskön bil. Hem åkte vi med en väldigt osäker chaufför, undra just om han var van att köra långt. Till och med när det var dubbelfilig väg var han nervös för att göra en omkörning. Han höll konstant 10 km/timmen saktare än vad som var tillåtet fast det inte var någon trafik att tala om och när han pratade med  oss vände han sig om. Hmm och jag som är så åkrädd!

 

Johanna kom till Umeå och åt middag tillsammans med oss, vi var på en Thairestaurang. Med oss var även hennes kompisar Sascha, Stefan och Emma mycket trevliga människor, många härliga skratt och alltså en oförglömlig kväll. Den slutade i lite kaos för när vi skulle därifrån gick vi samma väg som vi kom, från bakgården. Det var enda sättet att åka hiss upp och jag orkar som bekant inte gå i trappor och när vi kom ut så var vi både utlåst och inlåst. Alltså två yra tanter inlåsta på ett industriområde, nåja det löste sig smidigt i slut ändan.

 

Nu, strax så ska vi åka! 

Av Annelie - 10 september 2010 12:10

Ja då har man blivit försökskanin...


Nu kommer jag förmodligen att skriva en rad varje dag, men det är ju visserligen inte långt ifrån det jag redan gör. Men jag kommer att i varje inlägg börja med en uppdatering om hur jag mår och hur medicinen fungerar. Jag är så dålig på att skriva dagbok eller anteckningar på vanligt papper, framför allt så tappar jag bort eller häller kaffe på dom.   


Jag är alltså med i en studie med en ny medicin, den skall hålla på till vecka 10 nästa år. Skall ner till Umeå på utvärdering och tester en gång i månaden fram tills dess. Det blir (tror jag) blodprover, EKG, puls, längd, vikt och gångtest. Gångtesten går ut på att gå så långt som möjligt på 6 minuter, alltså att pressa sig till max. Jag gick 185 meter på onsdag och 207 på torsdag, prova själva och se hur långt ni kommer! Vidare ska jag aldrig mer göra två i rad, jag var helt slut igår. Höll inte på att ta mig upp till sängen, var tvungen att sätta mig ner mitt i trappan. Hela resan upp tog "typ" 10 minuter och det bara för att gå och lägga sig...


PAH - började äta tabletterna igår kväll och känner inte någon skillnad ännu, inga biverknignar och inga förändring i måendet.

 

Nu vart det mycke, tiden gick alldeles för fort. Arbetsterapeften har varit här, Lelle har slutat jobbet, Jens och Ice har kommit och nu inväntar vi Sandra, Adam och Johan. Det blir go´ middag idag! Oxfile med caj P:s peppar sås och tillbehör.

 

Kommer tillbaka imorgon.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Min familj


Ovido - Quiz & Flashcards